Czy istnieje model trzeźwienia? Recepta na dobre życie? Czy można przestrzec przed niebezpieczeństwami na drodze rozwoju osobistego? Czy istnieją prawidłowości dotyczące problemów ludzi, którzy w pewnym okresie swojego życia zaprzestali picia alkoholu? Czy byli pod wpływem innych destrukcyjnych nałogów?
Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas warsztatów na zimowej szkole IPZ wraz z blisko 6O-cio osobową grupą ludzi utrzymujących długotrwałą abstynencję.
W niezwykłej różnorodności losów, doświadczeń, różnic indywidualnych, warunków rozwoju udało nam się ustalić pewne prawidłowości w indywidualnych drogach do trzeźwego, świadomego życia. Podczas naszych rozważań na te tematy wyróżniliśmy etapy, w trakcie utrzymywania abstynencji, z którymi identyfikowała się większość uczestników warsztatów, choć w różnej formie i nasileniu.
Analizowaliśmy te etapy biorąc pod uwagę sześć kategorii: emocje, potrzeby, relacje z ludźmi, wartości, normy i cele osobiste.
I Etap – wstępny, rozpoczynający drogę
– wiązał się zwykle z mniej lub bardziej wymuszoną decyzją abstynencji i zmaganiem się z nową sytuacją osobistą i społeczną.
- Dominowały emocje takie jak: niepewność, lęk, zagrożenie, wstyd ale też była zazwyczaj nadzieja i poczucie satysfakcji z osiąganych sukcesów.
- Najczęściej wyrażane potrzeby to: potrzeba opieki, akceptacji, zrozumienia, bezpieczeństwa. Często podawane jako najważniejsze było ratowanie biologicznej i psychicznej egzystencji.
- Ludzie byli na tym etapie groźni, oskarżający, nieprzewidywalni, ale też często niezbędni, po to by zauważyć i wesprzeć.
- Wartości gubiły się w chaosie emocjonalnego przeżywania trudnej sytuacji – ważne było jednoznaczność i sprawiedliwość w traktowaniu.
- Normy zachowania i postępowania bardziej przeszkadzały i straszyły, niż stanowiły drogowskazy w ważnych decyzjach życiowych.
- Cele osobiste były zamazane. Dominował cel utrzymania abstynencji i przeżycia.
II Etap – można go nazwać etapem właściwej terapii „euforycznego trzeźwienia czy odkrycia nowego świata”.
- Charakteryzował się wielkim nasileniem i zróżnicowaniem przeżywania emocjonalnego. Złość, wzruszenie, zazdrość, rywalizacja, współczucie i wsparcie mieszały się w jednym kotle. Emocje charakteryzowała intensywność, zmienność. Na tym etapie sygnalizowane były problemy z adekwatną kontrolą emocji.
- Przeważały potrzeby w zakresie życia emocjonalnego, miłości, przynależności, znaczenia. Abstynencja zaczęła być traktowana jako jedna z podstawowych potrzeb, warunkująca uzyskanie zaspokojenia innych.
- Najważniejsze wartości to: miłość, przyjaźń, przeżywanie silnych, przyjemnych doznań. Ważne stawały się na tym etapie wcześniej zaniedbywane wartości materialne. Wartością zaczynała być poprawa relacji w rodzinie.
- Żywe na tym etapie rozwoju były relacje z innymi ludźmi. Aktywne poszukiwanie silnych doznań prowadziło do nawiązywania nowych związków, relacje w rodzinie były bardzo burzliwe, konfliktowe. Potrzeba znaczenia i zaistnienia rodziła problemy natury rywalizacyjnej. Walka o władzę, ważność obecna była w domu, grupach wsparcia i klubach.
- Normy zachowania były mało zaznaczone „Ja tworzę normy i mam do tego prawo” ! . Nacisk na zaspokojenie potrzeb powodował często swoisty bunt przeciw normom społecznym przyjmowanym za powszednie obowiązujące.
- Cele – głównie nastawione na doznania, czasem zadośćuczynienie sobie i innym. Mało było na tym etapie celów długofalowych skonkretyzowanych i możliwych do realizacji.
EMOCJE | POTRZEBY | RELACJE Z LUDŹMI | WARTOŚCI | NORMY | CELE | |
Etap I | strach zmieszanie nadzieja | zrozumienia akceptacji bezpieczeństwa | nieufność niepewność rywalizacja chęć ekspresji | sprawiedliwość | czasem sztywne normy religijne | nie pić pokazać że potrafię |
Etap II | ekscytacja podniecenie zazdrość wzruszenie | znaczenia miłości (zakochania) przynależności abstynencji | silne związki uczuciowe szukanie nowych przyjaźni, miłości konflikty w rodzinie | miłość przyjaźń silne uczucia posiadanie zrozumienie | norma to ja (ja stanowię normy) może nie zabijaj? | doznania przyjemność jak najwięcej szczęścia |
Etap III | zmieszanie spokój złość niepewność niedosyt | porządkowanie decyzje tak lub nie poszukiwanie trwałych relacji (kto mi pasuje) napięcia, konflikty | przyjaźń, stałość wsparcie, stabilizacja pewność rodzina abstynencja | zaczynam widzieć innych jednoznaczność pewność (moralne) | zabezpieczenia stabilizacja nauka dzieci | |
Etap IV | spokój lęk radość pogoda smutek wzruszenie współczucie refleksja | bezpieczeństwa miłości przyjaźni kontaktu stabilizacji | wymiana zaufanie zrozumienie rezygnacja z siebie dla. ? kompromis | przyjaźń zrozumienie prawda świadomość miłość | nie kosztem innych, elastyczne, bez konfliktu z emocjami, zgodne z wartościami, zgoda na dekalog, pomagać, reagować na zło, prawo do błędu ale obowiązek poprawy | trzeźwość świadome życie rozwój stabilizacja coś zostawić po sobie |
III Etap – nazywany etapem pogłębionej terapii, refleksji „Po burzy”.
- Charakteryzuje go pewne uspokojenie w sferze emocjonalnej, ale także niedosyt, niepewność, obawa. Złość pojawia się, czasem nawet bez wyraźnego powodu, w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako frustrujące.
- Potrzeby wyrażają pragnienie stabilizacji i bezpieczeństwa, ważna jest trwałość. Dominuje pragnienie prawdziwej, trwałej miłości, przyjaźni, ciągłości i spójności doświadczeń.
- W relacji z ludźmi dominuje dążenie do ograniczenia kontaktów – z ilości w jakość. Zaczyna pojawiać się dokonywanie świadomych wyborów zgodnych z preferencjami osobistymi, nastawienie na jakość w kontaktach, ważne jest zaufanie i trwałość związków. Często dochodzi na tym etapie do przewartościowania relacji rodzinnych. Podejmowane są ważne decyzje „być czy nie być razem”, na jakich zasadach budować związek na nowo?
- Siła ciężkości życia psychicznego przenosi się powoli w sferę wartości, pojawiają się uwewnętrznione, służebne normy, pomagające w bezpiecznym życiu. Przyjaźń, pewność stabilizacja, ważność rodziny, szczęście dla dzieci, to wartości którym zaczynają służyć normy moralne: „Widzę drugiego człowieka, nie czynię innemu co mnie nie miłe” – te podstawowe przykazania stają się powoli dostrzegalne i zaczynają obowiązywać.
- Abstynencja pojawia się na tym etapie jako uwewnętrzniona wartość, którą bardziej trzeba pielęgnować niż pilnować i chronić.
- Cele są lepiej określone, bardziej zoperacjonalizowane, większa jest odporność na niepowodzenia w ich realizacji bez zmiany założeń, ale także pojawiają się tu problemy: Czy idę dobrą drogą? Czy nie szkoda reszty życia? Czy to jest ten człowiek, z którym chcę być?
Te pytania w kategoriach celów i dążeń życiowych powodują często niepokój, rozterkę decyzyjną a często też problemy w sferze emocjonalnej, reakcje depresyjne, nieokreślony niepokój czy też wybuch złości bez wyraźnych powodów.
IV Etap – (większość z uczestników warsztatów z 6-14 letnią abstynencją uważa, że jest jeszcze przed nimi) nazywaliśmy „Świadomym trzeźwym życiem” lub „spokojną stabilizacją” .
- Charakteryzuje się spokojną kontrolowaną emocjonalnością. Możliwe są wszystkie, emocje ale pod pełną kontrolą. Służą jako „drogowskaz” lub sposób wyrażania „Ja”.
- Potrzeby w pełnej skali są jasno wyrażane i spokojnie realizowane w poszanowaniu granic i wartości innych ludzi.
- Relacje z ludźmi cechuje dojrzałość, zdolność do negocjacji potrzeb, pragnień i ograniczeń. Dominuje komunikacja wprost choć obecny jest humor i zabawa.
- Ważne są wartości uniwersalne, prawda, uczciwość, jednoznaczność, przyjaźń i miłość – rozumiana jako pełna akceptacja partnera. Ważny jest dobry wygląd i autoświadomość oraz nastawienie na ciągły rozwój w sferach dostępnych na danym etapie życia. Wartości duchowe i religijne stają się bardziej wyrażone i uświadomione.
- Normy są elastyczne, uwewnętrznione, ukierunkowujące i ułatwiające życie i działanie. „Nie kosztem innych”.
„Nie rób innemu, co Tobie nie miłe”; „Staraj się naprawiać błędy”; „Reaguj na zło”. To treść najczęściej wyrażanych nakazów moralnych.
Świadome przeżywanie dekalogu i nakazów wynikających z wyznawanej religii czy filozofii życia, pozwalają osiągnąć spokój wewnętrzny i poczucie koherencji – ciągłości i zgodności drogi życiowej z systemem wartości.
Cele życiowe są wypadkową celów ogólnych (rozwój, stabilizacja, trzeźwe życie, dążenie do tego, żeby coś po sobie pozostawić) – i celów konkretnych, dobrze zoperacjonalizowanych, pozwalających osiągnąć poczucie realizacji celów egzystencjalnych. To uogólnienie pracy i przemyśleń, prawie 60 ludzi utrzymujących długą, 4-16 letnią abstynencję, pozwoli może bardziej świadomie przeżywać etapy rozwoju, które są według mnie nieuniknione, choć niezwykle zróżnicowane i zindywidualizowane. Od kilku lat artykułowana przez środowisko abstynentów potrzeba „czegoś więcej”, po wieloletniej abstynencji wydaje się teraz bardziej zrozumiała i określona. Myślę, że już samo nazwanie etapów trzeźwienia i problemów, które się z nimi wiążą pomoże zidentyfikować indywidualne ograniczenia oraz ewentualne możliwości pomocy dla ludzi, którzy jej potrzebują.
Na zakończenie życzę sobie i czytającym ten artykuł pięknego życia na IV Etapie.
Leszek Sagadyn
Autor jest psychologiem, trenerem i superwizorem PTP.
Pełni funkcję dyrektora Specjalistycznego Psychiatrycznego ZOZ w Suwałkach.