W przedstawieniu genezy uzależnienia i roli czynników psycho-bio-społecznych ważna jest korekta przekonań pacjentów na ten temat, ponieważ często koncentrują się oni na poszukiwaniu winnych swego uzależnienia, usprawiedliwień i powodów do picia; niekiedy uważają, że są ,,skazani na picie” z przyczyn genetycznych. Tak działa ich mechanizm iluzji i zaprzeczania. Terapeuta pokazuje, że pozostanie przy tym sposobie myślenia praktycznie uniemożliwia zaprzestanie picia.
W jaki sposób można się uzależnić?
Zadanie: pacjenci opisują na kartce swoja drogę do uzależnienia, podają własne powody, które doprowadziły ich do nadmiernego picia.
Z tez mikrowykładu: Żeby poradzić sobie ze swoim uzależnieniem, nie należy koncentrować się na przyczynach jego powstania. Zajmowanie się nimi odwraca uwagę od tego, Co dzisiaj można zrobić, żeby nie pić. Przykład konfrontacji tego sposobu myślenia: piłem, bo byłem niekochany przez rodziców nie jestem w stanie spowodować, by zmienić swoje dzieciństwo – jeżeli ciągle będę uważał to za powód do picia, to zawsze będę pił.
Zadanie cd.: pacjenci odczytują swoje ,,drogi do uzależnienia”, a terapeuta podsumowuje, że -mimo różnych przyczyn – wszyscy mają wspólną chorobę i w czasie terapii będziemy się zajmować tylko nią, czyli uzależnieniem od alkoholu. Pacjenci drą kartki ze swoimi ,,powodami do picia”.
Zadanie domowe: kontynuowanie wpisów do zeszytu „Co to jest alkoholizm ?” i ,,Czy jestem alkoholikiem?” oraz napisanie: ,,Dlaczego nie warto zajmować się przyczynami picia”.
Pić czy się leczyć ? – oto jest pytanie
Chęć powrotu do picia spowodowana jest bardzo często występującym w tym etapie terapii głodem alkoholowym, jednak w czasie tych zajęć terapeuta zajmuje się przede wszystkim myślami prowadzącymi do picia, czyli mechanizmem iluzji i zaprzeczania – następującymi jego przejawami: koloryzowaniem wspomnień alkoholowych, przekonaniami dotyczącymi korzyści i konieczności używania alkoholu, zaprzeczaniem konieczności i wartości utrzymywania abstynencji, uczestnictwa w terapii czy AA i wreszcie – osłabianiem wiary w możliwość osiągnięcia sukcesu w terapii.
Wydobycie i nazwanie tych schematów myślowych zmniejsza ich siłę i pozwala na przepracowanie. Pacjenci wypełniają ankietę ,,Dlaczego chciałbym wrócić do picia?”, którą rozpoczyna polecenie: ,,Zbadaj, jakie myśli wzmacniają twoją chęć powrotu do picia” i wpisują swoje myśli według kategorii: przyjemne wspomnienia związane z piciem alkoholu; korzyści, jakie dawało picie; wątpliwości co do sensu utrzymywania abstynencji; wątpliwości co do sensu terapii; obawy, że nie uda się utrzymywać abstynencji i ukończyć terapii.
Dalsza część ankiety dotyczy skutków takiego sposobu myślenia: ,,Myślenie takie może doprowadzić cię do picia alkoholu, a zatem do powrotu twoich kłopotów wynikających z picia. Jakie straty ponosiłeś w związku z piciem alkoholu, jakie masz z tego powodu problemy?” w następujących obszarach: w rodzinie i w kontaktach z osobami najbliższymi w pracy i sytuacji materialnej, w twoim zdrowiu, w sytuacji prawnej.
Zadanie domowe: na podstawie wypełnionej na zajęciach ankiety odpowiedzieć w zeszyciena pytanie: ,, Dlaczego zdecydowałem się przestać pić i kontynuować terapię ?”
Kiedy psychoterapia uzależnienia może byt skuteczna?
Najważniejszym problemem osoby uzależnionej jest to, że nie potrafi realistycznie ocenić siebie swojej sytuacji związanej z piciem. Psychoterapia uzależnienia od alkoholu będzie wiec polegała na rozbrajaniu mechanizmu iluzji i zaprzeczania.
Z tez mikrowykładu: konieczna jest ustawiczna praca nad sobą. Nie wystarcza samo wykonywacie zadań i zaleceń terapeutycznych, trzeba włożyć wiele osobistej pracy w zrozumienie siebie, uczenie się i wprowadzanie zmian w swoim funkcjonowaniu. Nikt nie jest w stanie zrobić tego za mnie. Pracy nad sobą nie mogę przerwać ani odłożyć na później, bo nałogowa część mojej psychiki (psychologiczne mechanizmy uzależnienia) znowu zacznie mną kierować.
Alkohol oszukuje, czyli o mechanizmie iluzji i zaprzeczania
Celem tych zajęć jest pokazanie, jakie zmiany zachodzą u osób uzależnionych w sterze intelektualnej i stworzenie możliwości identyfikowania tych zmian u siebie. Ponieważ w czasie identyfikowania wytworów tego mechanizmu pacjenci zaczynają dostrzegać ich prawdziwe (nałogowe) znaczenie, praca obejmuje także początki rozbrajania mechanizmu.
Z tez mikrowykładu:
- Alkohol daje złudny obraz samego siebie fałszywą alkoholową wizje życia. Dlaczego po raz setny dajesz się na nią nabrać?
- Dziecko czaruje i alkoholik czaruje. Dzieci, gdy są w trudnej sytuacji, której nie potrafią zmienić, lub gdy chcą czegoś, co jest dla nich nieosiągalne, zaczynają myśleć w sposób magiczno-życzeniowy.
- Do myślenia magiczno-życzeniowego wracamy podświadomie jako dorośli, gdy znajdujemy się w krytycznej sytuacji. jest to nasza ostatnia ,,deska ratunku”. Zawsze jednak potrafimy wrócić do praw rządzących rzeczywistością. W miarę postępu choroby alkoholowej osoba uzależniona coraz bardziej traci grunt pod nogami, zaczyna wiec czarować i wierzyć w te czary. Dotyczą one jednak tylko jednej sprawy: picia alkoholu i skutków tego picia. Niektórzy nazywają to ,,pijanym myśleniem”.
Czary alkoholika:
- zmienia to, co było:
– zapomina („Coś ostatnio po pijaku chyba narozrabiałem, ale nie pamiętam, co to było”);
– koloryzuje pijackie wspomnienia (,,Ale była świetna popijawa u Józka”);
- zmienia to, co jest (alkoholowa wizja życia):
– racjonalizuje (,,Wszyscy mężczyźni piją, wiec ja też”);
– uprawia zabiegi magiczne (,,Gdy będę pił w szklankach do cocktailu i dodam wodę i lód, to się nie upiję”);
– zaprzecza (,,Nie mam problemów z alkoholem, nie wiem, jak znalazłem się w izbie wytrzeźwień”).
Czasem alkoholik nie widzi i nie słyszy tego, czego nie chce, czyli tego, co przeszkadzałoby mu w piciu:
– ucieka w marzenia (,,Nie mam czasu na załatwienie tej sprawy, lepiej pomyślę o tym, jak będzie fajnie, gdy już zostanie załatwiona”);
– unika odpowiedzialności, obwinia innych (,,To koledzy mnie namówili”, ,,Szef się na mnie uwziął”).
- Alkohol oszukuje. U osób uzależnionych myślenie magiczno-życzeniowe ma za zadanie zakamuflować konsekwencje picia I umożliwić dalszy kontakt z alkoholem. W ten sposób działa mechanizm iluzji i zaprzeczania: daje wiarę w czary, gdyż powstaje i działa podświadomie. Alkohol oszukuje, ponieważ zmienia się tylko wizja życia, a nie sama rzeczywistość, z którą w końcu osoba uzależniona będzie musiała się spotkać.
Zadanie: pacjenci otrzymują ankietę ,,Czary alkoholika”, w której mają podać przykłady własnego ,,pijanego myślenia”. Są one omawiane w grupie pod kątem celu, jakiemu służyły.
Zadanie domowe: napisać, w jaki sposób alkohol oszukuje.
Czy pijane myślenie to już przeszłość ?
Celem zajęć jest uświadomienie pacjentom ze nadal nie mogą mieć pełnego zaufania do własnego sposobu myślenia w kwestiach związanych z piciem alkoholu, ważnością leczenia, skutkami picia itp. Pacjenci powinni nauczyć się rozpoznawać schematy myślowe mechanizmu iluzji zaprzeczania i uznać je za zagrażające leczeniu utrzymywaniu trzeźwości.
Z tez mikrowykładu: mechanizm iluzji i zaprzeczania nie znika z chwilą zaprzestania picia. Stare schematy myślowe odzywają się głównie w stresowych sytuacjach i zniekształcaj ocenę rzeczywistości. Pijane myślenie, jeśli się go nie zatrzyma, może doprowadzić do przerwania leczenia i powrotu do picia.
Ćwiczenie: terapeuta prosi, żeby pacjenci przynieśli na zajęcia przezroczyste szklanki napełnione wodą, podnieśli je do oczu i powiedzieli, jak zmienia się obraz widziany przez szklankę wody. Porównuje to do widzenia przez nich rzeczywistości wtedy, gdy pili. Po wylaniu wody i podniesieniu do oczu pustej szklanki obraz nadal jest zniekształcony, choć mniej. Terapeuta porównuje ten stan do obecnej oceny rzeczywistości: nie ma już alkoholu ale pozostała szklanka, czyli mechanizm iluzji i zaprzeczania. Jak rozpoznać pijane myślenie ? Po powrocie do ankiety ,,Czary alkoholika” terapeuta przypomina o funkcjach mechanizmu iluzji i zaprzeczania, podkreślając, że najłatwiej rozpoznać go, gdy po przeczytaniu pytaniań do czego dany sposób myślenia prowadzi, pojawia się odpowiedź: do picia.
Rozpoznawanie niektórych zasad nałogowej logiki
i zamiana na trzeźwe myślenie
- ,,To nie ja” – czy pacjent bierze odpowiedzialność ? Zamiana na: „Biorę odpowiedzialność za to, co robię, np. za swoje picie”.
- „To nie dlatego” – czy pacjent zaprzecza racjonalizuje przyczyny przykrych zdarzeń ? Zamiana na: ,,Szukam prawdziwych przyczyn, np. że moje kłopoty biorą się z picia alkoholu”.
- ,,To nie tak było” – czy pacjent zaprzecza niewygodnym faktom ? Zamiana na: ,,Uważnie słucham, co inni mówią na temat zdarzeń, w których brałem udział, np. że skompromitowałem się, gdy się upiłem”
- ,,Tym razem na pewno sięuda” – czy pacjent powtarza nieudane zachowania, zgłasza nieracjonalny optymizm ?. Zamiana na: ,,Nie podejmę kolejnych prób takiego samego zachowania, które zawsze przynosiło mi porażki, np. nie będę tym razem sprawdzał, czy mogę się nie upić”.
- ,,Od jutra będzie zupełnie inaczej” – czy pacjent wierzy w magiczną poprawę sytuacji (bez własnych działań)?. Zamiana na: ,,Nie snuję nierealnych wizji, staram się planować w oparciu o konkrety, np. zastanowię się, co mam zrobić, żeby osiągnąć sukces w konkretnej sprawie”.
- ,,Oni są do mnie uprzedzeni” – czy pacjent obwinia innych za własne niepowodzenia ?. Zamiana na: ,,Nie obwiniam innych za swoje niepowodzenia, krytycznie przyglądam się sobie, np. mówiłem głupstwa po pijanemu i dlatego mój znajomy nie uważa mnie za inteligentną osobę”.
- ,,Niewygodne fakty znikają, gdy się o nich nie myśli” – czy pacjent ucieka od przyglądania się im ? Zmiana na: ,,Zastanawiam się i analizuję swoje kłopoty, np. rozważam, jak faktycznie wygląda moja sytuacja w pracy”.
- ,,Wystarczy mocno chcieć, aby to mieć” -czy pacjent koncentruje się na pragnieniu, a nie na działaniu ? Zamiana na: ,,Wykorzystam moje pragnienia jako źródło energii do konkretnego działania w celu ich zaspokojenia, np. zrobię określoną rzecz, żeby poprawić swoją sytuację materialną”.
- „Co by nie było, jakoś to będzie” – czy pacjent stara się przeczekać trudne sytuacje, nie próbuje sam na nie wpływać ? Zamiana na: Uznam swój wpływ na to, co mnie spotyka, np. zdecyduję co będę robić jutro. Ustalę, co zrobię, żeby uniknąć bólu zęba”.
- ,,Co się stało, to się nie odstanie” – czy pacjent nie naprawia szkód, nie myśli o zadośćuczynieniu ? Zamiana na: „Podejmę odpowiedzialność za to, co kiedyś zrobiłem, będę naprawiać wyrządzone krzywdy”.
Zofia Sobolewska
Przedruk z miesięcznika „Świat Problemów” nr 2/99
wydawanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych