sobota, 27 kwietnia, 2024


Strona domowa > Warsztaty > STANDARD EDUKACJI I POSTĘPOWANIA Z PACJENTEM UZALEŻNIONYM

STANDARD EDUKACJI I POSTĘPOWANIA Z PACJENTEM UZALEŻNIONYM

Zespół Zależności Alkoholowej jest chorobą, która poprzez rozpowszechnienie, przewlekłość, występowanie w różnych grupach wiekowych, dającą duży stopień zagrożenia życia jest chorobą społeczną, a to oznacza, że jej ograniczenie, przeciwdziałanie wypływać musi z przyjętego ogólnospołecznego programu przeciwdziałania alkoholizmowi.

REKLAMA

 

W programie tym duży nacisk kładzie się na edukację zdrowotną. Ma ona na celu wyposażenie pacjenta z ZZA w wiedzę o swojej chorobie i umiejętności życia z chorobą. Musi się on nauczyć postępować w sposób korzystny dla swojego zdrowia, zapoznać się z istnieniem mechanizmów obronnych, w tym mechanizmu iluzji i zaprzeczeń. Zdobyta wiedza zmniejsza lęk, poczucie ograniczenia stylu życia, umożliwia wejście na trzeźwą , abstynencką drogę życia. Zdobyta wiedza i umiejętności radzenia sobie z problemem alkoholowym (samokontrola) może okazać się drogą do prawdziwej samorealizacji i odnalezienia siebie na nowo. Celem tego standardu jest przygotowanie pacjenta do samoopieki i samokontroli poprzez dostarczenie mu niezbędnych informacji na temat Zespołu Zależności Alkoholowej i destrukcyjnego picia alkoholu, możliwości terapeutycznych, umiejętności dotyczących samokontroli niezbędnych do podwyższania jakości życia mimo istnienia tak groźnej choroby.

KRYTERIA STRUKTURY

1. Pielęgniarka ma obowiązek prowadzenia edukacji zdrowotnej wśród pacjentów z Zespołem Zależności Alkoholowej.
2. Pielęgniarka posiada przygotowanie do pracy dydaktyczno – wychowawczej z pacjentem.
3. Pielęgniarka posiada wiedzę i umiejętności dotyczące problematyki uzależnienia od alkoholu – objawów uzależnienia, mechanizmów psychologicznych choroby i kierunków terapii.
4. Pielęgniarka jest członkiem interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego prowadzącego m.in. edukację zdrowotną pacjenta z Zespołem Zależności Alkoholowej.
5. Oddział wyposażony jest w program terapeutyczny dla pacjentów z Zespołem Zależności Alkoholowej ogólny i szczegółowy podzielony na warsztaty tematyczne.
6. W Oddziale jest plan określający tematykę zajęć.
7. Oddział wyposażony jest w:
– środki dydaktyczne, tablice, plansze z podziałem na fazy rozwoju ZZA
– książki i broszury tematyczne
– magnetowidy , filmy video terapeutyczne
– kasety magnetofonowe z audycjami
8. W Oddziale znajdują się sale do prowadzenia terapii grupowej.

KRYTERIA PROCESU
1. Pielęgniarka w czasie przyjęcia pacjenta w Oddział przed rozpoczęciem właściwego procesu terapii ocenia poziom wiadomości pacjenta dotyczących: choroby alkoholowej, mogących wystąpić powikłań, objawów choroby, wpływu choroby na najbliższą rodzinę, sytuacji zawodowej, aktywności fizycznej, dotychczasowych prób leczenia.
2. Pielęgniarka określa sprawność intelektualną i motoryczną pacjenta oraz jego motywację do terapii, zdobywania nowych wiadomości i doświadczeń.
3. Pielęgniarka współprowadzi z terapeutą grupową edukację pacjentów w zakresie ZZA.
4. Pielęgniarka prowadzi indywidualną edukację w zakresie chorób i powikłań występujących w chorobie alkoholowej.
5. Wspólnie z zespołem terapeutycznym prowadzi zajęcia w zakresie:
– istoty choroby alkoholowej
– stanów po odstawieniu alkoholu, zaburzeń somatycznych, ogólnego wyczerpania – późnych następstw alkoholizmu – degradacja biopsycho-społeczna
– umiejętności nazywania i wyrażania uczuć
– pomoc w rozwijaniu uczuć sfery wyższej
– rozbrajania występujących w tej chorobie mechanizmów obronnych
6. Pielęgniarka kształtuje u pacjenta postawę:
– akceptacji siebie w tej chorobie
– współpracy z zespołem terapeutycznym
– odpowiedzialności za własne życie i postępowanie
– dążenia do podnoszenia jakości swojego życia
7. Pielęgniarka wraz z terapeutą przeprowadzają ocenę wszystkich etapów procesu terapii.

KRYTERIA WYNIKU

1. Zgromadzono w historii choroby i raporcie dane dotyczące wiedzy pacjenta w radzeniu sobie z problemem alkoholowym, określono jego sprawność umysłową i motywację do procesu terapii.
2. Wdrożono plan terapeutyczno-edukacyjny.
3. Po realizacji programu pacjent :
– zna istotę choroby, zasady terapii odwykowej
– umie realizować program terapii
– potrafi rozpoznawać zwiastuny nawrotu choroby
4. Pacjent wykazuje się postawą:
– współpracy z zespołem terapeutycznym
– odpowiedzialności za swoje dalsze życie
– dąży do podnoszenia jakości swojego życia
5. Pacjent posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji programu samokontroli, samoopieki.
6. Rodzina, jeśli nawiązała kontakt, otrzymała niezbędne informacje do wspierania chorego w realizacji dalszego programu terapii:
– udział w mityngach AA
– okresowe wizyty w Poradni Odwykowej w miejscu zamieszkania
– udział w Zjazdach Pacjentów organizowanych przez Oddział w ramach dwuletniej opieki poszpitalnej
– nabywanie umiejętności potrzebnych do trzeźwego życia
– indywidualna praca nad rozwojem osobistym

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.