Strona domowa > Warsztat wstępny > Warsztaty. Temat nr 2 Informacje zwrotne

Warsztaty. Temat nr 2 Informacje zwrotne

tezy: 1. Przekazywanie komunikatów w sposób jasny i przejrzysty – jest przejawem zdrowego życia.

REKLAMA

  1. Umiejętność komunikowania się z innymi pozwala na wyrażanie swoich pragnień i chceń.
  2. Jest to podstawa bycia z innymi.
  3. Używanie alkoholu zaciemnia i przekłamuje wyrażanie komunikatów – co kończy się często problemami.
  4. Sposobem na uniknięcie problemów z wyrażaniem swoich uczuć i potrzeb jest nauka bycia otwartym.
  5. Najprostszym i najbezpieczniejszym narzędziem do nauki bycia otwartym i komunikatywnym, umiejącym przekazywać swoje pragnienia – są informacje zwrotne.

CELE:

  1. Pacjenta zapozna się z wagą i znaczeniem przesyłania komunikatów.
  2. Pacjent przybliży sobie na własnych przykładach, jak alkohol zaburzał przesyłanie i czytelność.
  3. Pacjent zapozna się z pojęciem otwartości.
  4. Pacjent zapozna się z pojęciem informacji zwrotnych i rozpocznie naukę wykorzystywania ich jako narzędzia w prawidłowym porozumiewaniu się z innymi.

Dlaczego jest to takie ważne – otóż jednym z najbardziej charakterystycznych przejawów zdrowego życia, jest zdolność do radości, zabawy, wzruszenia, troski, serdeczności, poczucia spełnienia, zawierania przyjaźni, pogłębiania istniejących już związków, etc, etc. Wszystko to ma wpływ na umiejętność bycia z innymi.

W czasie trwania i rozwoju choroby alkoholowej – właśnie ta umiejętność zostaje zachwiana. Mechanizmy kłamstwa, zaprzeczeń, bardzo mocno nadszarpnęły wyrażanie naszych próśb, potrzeb, tego co czujemy, co myślimy, z czym się zgadzamy itp.

Umiejętności porozumiewania się są częścią składową bycia z innymi. Są one dla nas ważne – bowiem dzięki nim, od nich zależy, czy żyjemy z innymi w zgodzie, owocnie współpracujemy, czujemy się zrozumiani itp. Tak naprawdę od naszych umiejętności porozumiewania się zależy – w jakiej kondycji, w jakich stosunkach z pozostałymi ludźmi (bliższymi, dalszymi) jesteśmy.

Wreszcie przypomnijcie sobie o konieczności zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka. Jedną z takich podstawowych potrzeb jest – potrzeba przynależności – samotna osoba nie wyrazi swoich potrzeb, bo nie ma komu.
Przypomnijcie sobie o potrzebie uznania. Każdy człowiek potrzebuje też wsparcia że strony innych osób. Jeśli tego nie ma – załatwia je w inny, znany ci sposób.

Alkohol zaciemnia obraz naszego stosunku do innych, naszych umiejętności – wypacza i doprowadza do przekłamań w myśleniu o sobie np.:

Wszyscy mnie opuścili, nikt mnie nie rozumie, itp. (Prawdą jest, że ludzie się odsunęli, gdy już wyczerpali wszystkie środki perswazji np.: gdy stałeś się agresywny, kłamiesz, oszukujesz, nie można na tobie polegać itp… O sobie zaś tak nie myślisz, zwalasz winę na innych. Prawda jest taka – to ty nie chcesz zrozumieć, a nie, że to ciebie ktoś nie rozumie – spójrz na to z tej strony).

Podstawą porozumienia jest OTWARTOŚĆ. Bez otwartości nie jesteś w stanie stworzyć z nikim bliskiego, osobistego związku. Będąc tajemniczy stajesz się nieprzystępny, zimny, nie lubiany.
Bez otwartości nie będziesz szczery wobec siebie (będziesz sam siebie okłamywał, dokopywał sobie, przesadzał itp.). nie będąc szczery wobec siebie – nie będziesz tym bardziej szczery wobec innych. Zaczniesz wszystkich i wszystko podejrzewać o knowania wobec ciebie. To cię będzie niepokoiło, napawało lekiem etc.

Otwartość pozwala na zdrowe komunikowanie się z innymi, do tego potrzebne jest „narzędzie” i umiejętność posługiwania się nim.

Tym narzędziem są INFORMACJE ZWROTNE zwane dalej zwrotami. Informacje zwrotne to nic innego jak informacja o tym jak reagujesz na zachowanie drugiego człowieka – mówiąc mu o tym rzetelnie i uczciwie (zgodnie z zasadą otwartości).

ZWROT jest tylko „oddaniem” tego co otrzymałem ( co zobaczyłem, usłyszałem !). Nie jest wygłaszaniem opinii ani domysłów.

NAJPROSTSZA ZASADA
(to czym powinniśmy posługiwać się na Oddziale Leczenia Odwykowego i codziennie).
1. Ja czułem… , Ja czuje … w sytuacji gdy … , kiedy ty (mówisz, robisz itp.)
TYLKO UCZUCIA !!!
2. Ja przeżyłem kiedyś coś podobnego, ………. Ja cieszę się, że opowiedziałeś o sobie, ….. itp.

CELEM informacji zwrotnych jest – pomoc drugiej osobie rzeczową informacją w uzyskaniu wiedzy o tym, jak ty odczuwasz i spostrzegasz jej działanie.
SPOSÓB przekazywania informacji zwrotnych nie powinien zagrażać, nie powinien też powodować reakcji obronnych u osoby do której mówisz, do której je przekazujesz.

Słuchając prac kolegów – bacznie obserwuj, skoncentruj się na uczuciach rodzących się w tobie, zwróć uwagę na brzmienie głosu, zachowanie, gesty, mimikę, treść informacji, jej zawartość, komunikatywność, przejrzystość oraz na to czego ci w tym wszystkim brakuje, a co powinno wg ciebie w czytanej pracy się znaleźć.

Dając informację zwrotną – pamiętaj abyś nie oceniał, nie myśl za kogoś, nie bądź „adwokatem”, mów o uczuciach które się w trakcie słuchania pojawiły w tobie, nie usprawiedliwiaj, ani też nie gań, nie rozwódź się nad podobnymi zdarzeniami u ciebie. Bądź konkretny, nie bądź złośliwy, nie atakuj.

INFORMACJA ZWROTNA

ZASADY DOBREJ KOMUNIKACJI

  1. Zaczynaj zdanie od Ja lub Mnie.
  2. Wyrażaj swoje uczucia, myśli i przeżycia jasno, szczerze i uczciwie.
  3. Patrz rozmówcy w oczy.
  4. Mów wyraźnie.
  5. Zachowaj odpowiednią odległość od rozmówcy.
  6. Zachowaj zgodność gestu i wyrazu twarzy ze słowami.

CO PRZESZKADZA SŁUCHAĆ
1. Przedwczesne wnioski.
2. Niechętne nastawienie z góry.
3. Ukryte zamiary.
4. Przygotowywanie odpowiedzi w czasie kiedy mówi druga osoba.

CELE INFORMACJI ZWROTNYCH

  1. Wyeliminowanie uprzedzeń.
  2. Pokazanie, że mówca został uważnie wysłuchany.
  3. Podzielenie się obserwacjami.
  4. Podzielenie się przeżyciami jakie wywołało słuchanie.
  5. Zbliżenie przez wzajemną identyfikację.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.